ארבע דרכים לחיזוק מוטיבציה ללמידה אצל ילדים עם לקויי למידה או קשב וריכוז
השאלה המרכזית המעסיקה הורים וצוותי הוראה בכלל, ואת אילו העוסקים בילדים לקויי למידה או קשב וריכוז בפרט, היא כיצד לעורר מוטיבציה ללמידה.
גישות מסורתיות כמו פרסים, תחרות והטלת מרות, גורמות לילדים עם קשיי למידה לקיפאון, שכן הן גורמות למוטיבציה חיצונית מוגבלת בזמן ומעודדת את מי שניחן ממילא במוטיבציה פנימית. ילדים שלומדים בזכות פרסים נוטים להפסיק כאשר הם מפסיקים לקבל אותם, תחרות מעודדת את מי שיש לו סיכוי לזכות - האחרים לא מנסים אפילו ואל תשכחו שבתחרות יש זוכה אחד והרבה מפסידים שהמוטיבציה שלהם תרד מיד לאחר סיומה...
מי שלומד רק משום שמאיימים עליi מפתח רגשות שליליים כמו כעס מה שמונע ממנו חשיבה יצירתית והוא ימהר להפסיק להשקיע כשהאיום לא יפחיד יותר.
גישות מתקדמות למוטיבציה מטרתן לגרום לילדים להנעה פנימית מתוך מעורבות, שיתוף פעולה ויצירת רגשות חיוביים המאפשרים יצירתיות חדשנות ובעיקר התמדה לאורך זמן.
1. אמצו הרגל קבוע של ניתוח הצלחות - ילדים עם לקויי למידה או בעלי הפרעת קשב וריכוז למידה חווים הרבה כשלונות, כל כשלון נוסף מגביר את תחושת חוסר הבטחון ומקטין את רמת הציפיות של הסביבה מהילד. לכן תחושת המסוגלות האישית שלהם קטנה ביותר.
כל הצלחה או הישג ביצועי יעלו את תחושת הבטחון העצמי ואת רמת הציפיות של הסביבה, זאת בתנאי שהילד חש שההצלחה מיוחסת לו. לשם כך כדאי לנתח כל הישג , קטן ככל שיהיה, ולשאול: מה היה חלקך בהצלחה?
2. עודדו ויכוחים, אל תחששו מפרובוקציה – כמו בפיסיקה, גם אנחנו בני האדם שואפים לשיוווי משקל. כאשר שווי המשקל מתערער, אנו שואפים לעשות הכל כדי להחזירו. כאשר תעוררו ויכוח, תגובת הילד תהיה נסיון לשכנע אותנו מה שיצריך אותו להבין - התוצאה תהיה שהילד יעמיק לחקור וללמוד.
3. נסו לבחון את תחומי ההתעניינות וההנאה של הילד, ועל אילו צרכים הם עונים. האם הוא משחק כדורגל בגלל החברים או בגלל הרצון להנהיג? האם הוא משחק במחשב בגלל הסיפוק המיידי או בגלל הסקרנות? נסו לתת מענה לצרכים שגיליתם בתחום הלימודים: ילד שצריך השפעה כדאי שינהל פרויקט, ילד שזקוק לחברה כדאי לעודד אותו ללמוד בחברותא וכן הלאה.
4. וודאו שלילד יש עיתים למשחק, האזנה למוסיקה וספורט. מחקרים מתחום הפסיכולוגיה החיובית מראים כי רמת הפרודוקטיביות והמוטיבציה גדלה כאשר כמות החוויות החיוביות גדולה פי שלוש לפחות מאילו השליליות.
שפע החוגים לילדים לצד היצע גדול של פעילויות טיפוליות בלקויות הלמידה כמו הוראה מתקנת, רכיבה טיפולית ואחרים, לא מותירים לילד מספיק זמן לצבור חוויות חיוביות שאמורות לאפשר לו להתמודד עם הכשלונות בלימודים והקשיים החברתיים.
הרגלים קבועים של פעילויות מהנות ישפיעו על המוטיבציה ועל מידת ההצלחה .
ארבע הדרכים המוצעות כאן תהיינה אפקטיביות רק כאשר הילד יחוש שמקבלים אותו כפי שהוא ועומדים לצידו. ככל שנשכיל להקשיב לו ולהבין למה באמת הוא זקוק כך הוא ייטיב להתמודד עם האתגרים שבחייו.
ציפי קוברינסקי פתרונות אסטרטגיים לליקויי למידה, מפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il
>